PCPR nagrodzony w prestiżowym konkursie
Prezydenci miast, burmistrzowie, wójtowie, dyrektorzy urzędów, naczelnicy wydziałów i wielu innych menedżerów administracji publicznej wzięło udział w Uroczystej Gali Finałowej tegorocznej, 8. edycji Konkursu „Przyjazny Urząd”, która w dniu 5 września 2023 roku odbyła się w Warszawie, w Pałacu Staszica – siedzibie Polskiej Akademii Nauk.
Zasadniczym punktem Programu spotkania było wręczenie Certyfikatów i Statuetek przyznanych za wdrażanie w polskich urzędach wysokich standardów jakościowych i nowoczesnych rozwiązań organizacyjnych usprawniających świadczenie usług publicznych.
W gronie liderów administracji publicznej, samorządowej i rządowej, znalazło się Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Gostyniu, które, oprócz otrzymania Znaku Jakości „PRZYJAZNY URZĄD”, dodatkowo zostało nagrodzone Wyróżnieniem Nadzwyczajnym „LAUR KREATYWNOŚCI” za wdrożenie najbardziej oryginalnych, autorskich, kreatywnych i nowoczesnych procedur i narzędzi budowania wysokiej kultury jakości. Inne nagrodzone instytucje to m.in. ZUS - Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Mazowiecki Urząd Wojewódzki, Główny Urząd Statystyczny, Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego oraz starostwa powiatowe, urzędy miast i gmin, czy powiatowe urzędy pracy.
W tegorocznej edycji Konkursu „Przyjazny Urząd” wyróżniono blisko 20 urzędów (w konkursie startowało ponad 100 instytucji), w tym m.in. urzędy miast i gmin, starostwa powiatowe, urzędy wojewódzkie, urzędy pracy, ośrodki pomocy społecznej i centra pomocy rodzinie. Ich menedżerowie odebrali Certyfikaty i gratulacje od członków Kapituły Konkursu oraz kierownictwa Quality Institute – podmiotu organizującego Program „Przyjazny Urząd”.
- „Nauka zarządzania powinna wspierać praktykę zarządzania, pomagać tym, którzy zarządzają, a zatem organizują, kierują, motywują innych – by robili to efektywnie, skutecznie, mądrze. Swego rodzaju pomostem pomiędzy nauką a praktyką zarządzania jest nasz konkurs. Dzięki ekspertom oceniającym aplikacje konkursowe możemy – na bazie wiedzy naukowej - identyfikować te urzędy, które w praktyce są zarządzane najlepiej w Polsce, z poszanowaniem najwyższych standardów jakości, z uwzględnieniem potrzeb swoich interesariuszy” – mówił w trakcie Gali Prezes Zarządu Quality Institute Piotr Celej.
W Konkursie „Przyjazny Urząd” aplikacje urzędów oceniało jury, w którym zasiadali m.in. naukowcy pracujący na Uniwersytecie Wrocławskim, Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy i Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Kapituła wybrała i nagrodziła urzędy cechujące się wysoką jakością obsługi klienta, profesjonalizmem, nowoczesnym podejście do zarządzania, uczciwością i rzetelnością w działaniu oraz innowacyjnymi rozwiązaniami w zakresie kultury pracy.
- „W kwestionariuszu konkursowym uczestnik rywalizacji o znak jakości „Przyjazny Urząd” prezentuje wprowadzone przez siebie rozwiązania ukierunkowane na podnoszenie jakości obsługi klienta urzędu i budowanie w urzędzie kultury profesjonalizmu, kompetencji i rzetelności. Następnie kwestionariusz podlega ocenie Kapituły. Jej członkowie analizują m.in. jakość i efektywność przedstawionych w ankiecie rozwiązań, a także sprawdzają w formie audytu zewnętrznego informacje zaprezentowane przez uczestników Konkursu. Wykorzystywana jest też badanie „tajemniczy klient”. Przyznany przez Kapitułę Znak Jakości „Przyjazny Urząd” potwierdza, iż w opinii eksperckiego jury oceniana jednostka stosuje wysokie standardy jakościowe w swojej działalności związanej z obsługą klienta (interesanta) i świadczeniem usług publicznych” – tłumaczy Piotr Celej.
Nagrodę dla PCPR w Gostyniu odebrała reprezentacja w składzie: Lucyna Nowak – wicedyrektor, kierownik Działu Pomocy Dziecku i Rodzinie, psycholog, Marta Adamek – konsultant ds. osób z niepełnosprawnością z Działu Pomocy Osobom Niepełnosprawnym i Mirosław Sobkowiak – dyrektor.
- „Zdobycie znaku jakości „Przyjazny Urząd” i uzyskanie Wyróżnienia Nadzwyczajnego „LAUR KREATYWNOŚCI” to docenienie przez zewnętrznych ekspertów codziennej pracy zespołu specjalistów oraz urzędników pracujących w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Gostyniu, dla których służba dla osób korzystających ze wsparcia i pomocy naszej instytucji, jest misją, realizowaną od lat zawsze z profesjonalizmem i pełnym poświęceniem. Jest to szczególnie trudne, gdyż PCPR realizuje zadania w wielu obszarach, w tym w zakresie wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej, w pomocy społecznej, w obszarze przeciwdziałania przemocy w rodzinie, w rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych, w zakresie ochrony zdrowia psychicznego, w obszarze poradnictwa obywatelskiego czy działalności pożytku publicznego. Praca w PCPR wymaga wszechstronności, gdyż łączy działalność administracyjną ze specjalistyczną, wieloobszarową działalnością niosącą pomoc i wsparcie mieszkańcom powiatu, których dotykają rozmaite problemy. Praca w PCPR obejmuje też koordynowanie powiatowym systemem pomocy społecznej i wsparcia rodziny. Działalność zawodowa pracowników powiatowego centrum pomocy rodzinie to praca dla drugiego człowieka, często niestandardowa, wielozadaniowa, zawsze wymagająca pełnego poświęcenia i obciążona ogromną odpowiedzialnością. Ta nagroda to wyjątkowe wyróżnienie za codzienną pracę, za którą całemu zespołowi PCPR w Gostyniu, wszystkim moim Koleżankom serdecznie dziękuję!” – podsumował udział w konkursie dyrektor M. Sobkowiak.
Gala, która odbyła się w Warszawie, była okazją do zaprezentowania wyników Konkursu, do promocji Laureatów, a także dyskusji wokół problematyki zarządzania jakością w administracji publicznej. Gala to także forum, na którym mają okazję spotkać się i wymienić „dobrymi praktykami” menedżerowie najnowocześniejszych urzędów z całego kraju, w tym m.in. samorządowcy, reprezentanci administracji rządowej, pełnomocnicy ds. jakości, przedstawiciele świata nauki.
Tegorocznej Gali w Warszawie towarzyszyły liczne wystąpienia okolicznościowe, a także koncert zespołu muzycznego De Mistake z Katowic, przygotowany na cześć Laureatów Konkursu.