Powiat gostyński prowadzi kilkanaście placówek pomocy społecznej i systemu wsparcia rodziny. To zadanie wymagające zaangażowania zarówno ze strony władz powiatu, jak i kierownictwa i personelu tych placówek.

Prowadzenie, koordynowanie i planowanie ich działań oraz zapewnianie środków na najpilniejsze potrzeby to trudne wyzwanie, zwłaszcza że potrzeby te w obszarze finansów są duże, a możliwości samorządu powiatowego coraz bardziej ograniczane. Koordynacji działalności domów pomocy społecznej, środowiskowych domów samopomocy i placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz kierowaniu do nich dorosłych i dzieci wymagających wsparcia towarzyszy też nadzór nad prawidłowym funkcjonowaniem i działalnością tych placówek wsparcia całodobowego.

W ramach sprawowanego nadzoru Wicestarosta Gostyński oraz dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Gostyniu przeprowadzili w ostatnich tygodniach kontrole bieżącego funkcjonowania i analizę potrzeb w domach pomocy społecznej powiatu gostyńskiego. Spotkali się oni z dyrektorami i kierownictwem placówek, rozmawiali z pracownikami i mieszkańcami, zapoznając się z ostatnimi osiągnięciami i słuchając uważnie potrzeb i bolączek.

Wizytacje domów pomocy społecznej przeprowadzono po reorganizacji stanowisk kierowniczych w tych placówkach.

Kontrolowano m.in. zakres działań aktywizujących mieszkańców, w tym osób stale leżących. Sprawdzano usługi terapeutyczno-rehabilitacyjne, współpracę między placówkami oraz współdziałanie z Narodowym Funduszem Zdrowia, świadczącym usługi medyczne: lekarskie i pielęgniarskie, a także współpracę z organizacjami pozarządowymi. Zwracano uwagę na treningi funkcjonowania w życiu codziennym, treningi umiejętności interpersonalnych, ergoterapię, fizykoterapię i rehabilitację ruchową, psychoterapię, pomoc psychologiczną, logopedyczną, pedagogiczną oraz opiekę pielęgniarską. Rozmawiano też o problemach zgłaszanych przez rodziny uczestników, w tym o trudnych decyzjach dotyczących ubezwłasnowolnień, które zabezpieczają osoby z niepełnosprawnościami.

Sprawdzano działania i plany naprawcze, które pozwolą podnieść standard, jakość funkcjonowania placówek oraz estetykę wnętrz.

Omawiano problemy dotyczące codziennego funkcjonowania domów pomocy społecznej. m.in.:

- duże przeciążenia pracowników (personel DPS-ów to w ponad 95% kobiety) wynikające z coraz większej liczby niesamodzielnych mieszkańców w DPS-ach;

- praca z mieszkańcami z uzależnieniem alkoholowym, bardzo często odmawiającymi współpracy w leczeniu czy terapii odwykowej, a nawet w sprawach utrzymania podstawowej higieny osobistej;

- niewłaściwa współpraca policji czy NFZ we wspieraniu DPS-ów w pracy z osobami uzależnionymi, zakłócającymi codzienny spokój innych współmieszkańców;

- potrzeba zwiększenia personelu opiekuńczego.

Zarekomendowano DPS-om m.in. wprowadzenie planowej wymiany doświadczeń i dobrych praktyk w zakresie aktywizowania mieszkańców; opracowanie procedur postępowania z osobami zakłócającymi mir domowy w DPS-ach, w tym motywowanie policji do interwencyjnego umieszczania osób w stanie upojenia alkoholowego w izbach wytrzeźwień; zaktualizowanie planów naprawczych.

 

Powiat gostyński prowadzi:

  1. Dom Pomocy Społecznej w Chumiętkach - specjalizujący się w sprawowaniu opieki nad osobami przewlekle somatycznie chorymi.
  2. Dom Pomocy Społecznej w Chwałkowie - dla dorosłych niepełnosprawnych intelektualnie.
  3. Dom Pomocy Społecznej w Rogowie – zapewniający całodobową opiekę nad osobami przewlekle psychicznie chorymi.
  4. Dom Pomocy Społecznej w Zimnowodzie - dla dorosłych niepełnosprawnych intelektualnie.